Näinä aikoina varmasti moni yritys miettii, miten tekoälyteknologiat tulevat kehittymään lähivuosina ja mitkä teknologiat sopivat meidän liiketoimintaamme ja strategiaan.
Tilannetta voi yrittää hahmottaa esimerkiksi tutkimusyhtiö Gartnerin tekoälyä koskevan hypekäyrän avulla. Gartner on vuodesta 1995 lähtien julkaissut hypekäyriä, jotka pyrkivät ilmentämään eri teknologioiden kypsyyttä suhteessa hypeen. Hypekäyrä yrittää vastata kysymykseen: Onko hype todellista? Hypekäyrän avulla voi arvioida innovaation riskejä ja mahdollisuuksia sekä muodostaa parempia päätöksiä.
Hypekäyrä jaetaan viiteen eri vaiheeseen, joiden kautta innovaatio kulkee. Aina on tietysti poikkeuksia ja osa menee nopeammin eri vaiheet läpi ja osa poistuu sekä uusia tulee tilalle. Hypekäyrän viisi vaihetta ovat vapaasti suomennettuna:
1. Innovaation alkusysäys (engl. Innovation Trigger)
– ihmiset alkavat puhua innovaatiosta
– startupeja syntyy
– pääomainvestoinnit lisääntyvät
– esim. vuosina 2020, 2021 ja 2022 generatiivinen tekoäly on ollut tässä vaiheessa
2. Paisuneiden odotusten huippu (engl. Peak of Inflated Expectations)
– ollaan hypen huipulla
– enemmän toimittajia markkinoilla
– ihmiset alkavat käyttämään tuotteita
– paljon medianäkyvyyttä
– esim. ChatGPT on siirtynyt tähän vaiheeseen
3. Pettymys (engl. Trough of Disillusionment)
– kiinnostus laskee
– haasteita tuotteiden suorituskyvyssä
– tuotot jäävät heikoksi
4. Valaistuminen (engl. Slope of Enlightenment)
– aikaiset omaksujat alkavat nähdä hyötyjä teknologiasta
– muut näkevät, kuinka innovaatioita voidaan soveltaa heidän omassa toiminnassaan
5. Tuottavuus (engl. Plateau of Productivity)
– yhä useampi näkee todellisia hyötyjä
– innovaatiot alkavat yleistyä suurelle yleisölle